متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
اهمیت و نقش اصلاح و بهبود فرآیندها در نظام اداری انکار ناپذیر است. اصلاح و تجدید نظر مستمر در سیستمها و فرآیندهای انجام کار با توجه به پیشرفت علوم و فنآوری امری اجتناب ناپذیر است چرا که درغیراینصورت سیستم، پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده و محکوم به زوال خواهد بود. اصلاح و بهبود فرآيندهاي كاري در سازمان ها مؤثرترين شيوه براي ارتقا بهرهوري در آنهاست. در مجموع تأثیر مستقیم اصلاح و بهبود فرآیندها در بهبود عملکرد و فعالیتهای دستگاهها به گونه ای است که درصورت غفلت و کم توجهی، امکان استفاده از توانمندیهای موجود به حداقل ممکن تقلیل یافته و عملاً منجر به عقب افتادگی نظام اداری کشور می گردد.
از سوی دیگر اهداف و آرزوهاي سازمانها ـ مندرج در برنامههاي كوتاهمدت و استراتژيك ـ در بستر «فرآيندها و روشهاي اجرايي» آنها تحقق مييابد. به عبارتي با فرض برنامهريزي دقيق اهداف سازماني، اين فرايندها و زيرساختهاي اطلاعاتي هستند كه امكان عملياتي شدن برنامهها را ميسر ميسازند.
با توجه به اهمیت و ضرورت مستندسازی و بهبود فرآیندها، این واحد در نظر دارد با ايجاد رويكرد فرآيندي، دانشگاه را به ايجاد يك درك روشن از تمامي فرآيندها و تعاملات بين آنها ترغيب نموده و با شناسایی و تدوین تمامی فرایندهای سازمان به اصلاح آنها با هدف تسهیل جریان فرآیند و استانداردسازی روند اجرا در بخش های مختلف سازمان بپردازد.
اهداف واحد تحول و بهبود روشها :
با مطالعه و بررسی فرآيندهاي دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قم، انتظار می رود به اهداف زير دست یابیم:
· شناخت و مستند سازي وضع موجود فرآيندها
· شناخت مشكلات، محدوديت ها و موانع موجود در فرآيندها
· اصلاح و بهبود فرآیندها
وظایف واحد تحول و بهبود روشها :
· مستندسازي فرايندها و فعاليتهاي دانشگاه و بازنگري مستمر مستندات
· پايش و اندازهگيري مستمر فرايندها و فعاليتهاي دانشگاه و انجام اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه
· كنترل مستمر و نگهداري اسناد و سوابق دانشگاه و امحاي مستندات منسوخ شده
· انجام مميزيهاي ششماهه داخلي و خارجي
· بازمهندسي فرايندهاي اصلي و كليدي دانشگاه از طريق آسيبشناسي و تجزيه و تحليل فرايند موجود و طراحي مدل بهبود فرايند و ابلاغ فرايند بهبود يافته به واحدهاي ذيربط
· نظارت بر حسن اجراي مدل بهبود يافته فرايندها در واحدهاي ذيربط
· سنجش مستمر سطح رضايتمندي ذينفعان فرايندهاي دانشگاه و رفع نواقص و مشكلات
· تهيه گزارشات مديريتي از نتايج بهبود فرايندها و ارائه به مراجع تصميمگيري در دانشگاه
· هدايت كميتههاي اصلي و تخصصي بهبود فرايندهاي دانشگاه و نظارت بر عملكرد ايشان
· برگزاري كارگاههاي آموزشي، سمينارها و همايشهاي مرتبط با مديريت كيفيت