• 1391/06/07 - 11:33
  • 17
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

اطلاعیه شماره 2 مرکز آموزش علمی کاربردی دانشگاه علوم پزشکی قم

آشنایی با دوره کاردانی ناپیوسته علمی کاربردی تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی – اتاق عمل و آزمایشگاه تشخیص طبی

آشنایی با دوره کاردانی ناپیوسته علمی کاربردی تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی – اتاق عمل و آزمایشگاه تشخیص طبی

مقدمه

دامنه وسیعی از مواد، ابزار، ادوات، تجهیزات و لوازم جانبی آنها در تعریف وسایل پزشکی می گنجد. انواع این وسایل در حدود 8000 گروه تخمین زده می شود که امروزه به طور وسیعی در زمینه های پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی به کار گرفته می شوند، بنابراین انتخاب، مدیریت و کاربرد ناصحیح وسایل پزشکی هزینه گزافی را بر سیستم درمانی تحمیل می کند.

وسعت بازار وسایل پزشکی در سال 2008 ؛ 150 میلیارد دلار برآورد شده که این رقم در سال 2009 به 186 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است. هزینه های ناشی از توسعه وسایل پزشکی بالطبع هزینه درمان و به دنبال آن فشار مالی بر سیستم های بیمه و بیماران را افزایش می دهد. از طرف دیگر کاربرد وسایل پزشکی بالقوه می تواند برای بیمار، کاربر و محیط خطرناک باشد لذا بعد دیگری از مباحث قابل توجه در زمینه وسایل پزشکی به نام ایمنی، عملکرد و اثربخشی وسیله پزشکی مطرح است.

با توجه به آنچه مطرح شد مدیریت این حوزه را باید موضوعی کثیرالوجه دانست که تمام چرخه عمر وسیله پزشکی را شامل گردد. چرخه عمر یک وسیله پزشکی را می توان از مرحله بروز «ایده ساخت» یک وسیله پزشکی در نظر گرفت و با طراحی، تولید، برچسب گذاری، بسته بندی، حمل و نقل، نگهداری، فروش و کاربری ادامه داد و نهایتا با اسقاط سازی آن به پایان برد. مدیریت این حوزه می بایست شامل روشهای علمی و مدونی برای اولویت­بندی، انتخاب، خرید و مدیریت نگاهداشت و کاربرد آن باشد و راهبردهای مناسبی را جهت اقتصادی نمودن به کارگیری وسایل پزشکی در نظر گیرد.

حال با توجه به وجود دهها هزار دستگاه و وسیله پزشکی و نیز هزاران مرکزی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با وسایل و تجهیزات آزمایشگاههای تخیص پزشکی و اتاق عمل سر و کار دارند و همچنین تنوع تجهیزات موجود و سطح بالای تکنولوژیک اینگونه تجهیزات، تربیت تکنسین های زبده و وجود افراد فنی در کنار کادر درمانی و مراقبت، جهت استفاده بهینه از این تجهیزات و ممانعت از ایجاد وقفه در حین استفاده،به گونه ای که بتوانند با کسب آموزشها و مهارتهای لازم در زمینه تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات پزشکی ایفای نقش نمایند، اجتناب ناپذیر است.

بنابراین لازم است برای رفع چالشهای موجود در عرصه تجهیزات پزشکی از دانش آموختگان رشته های متنوع علمی و کاربردی استفاده گردد که ایجاد رشته کاردانی تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی اتاق عمل و آزمایشگاه تشخیص طبی در دانشگاه علوم پزشکی قم، جهت نیل به چنین هدفی می باشد.

نقش و توانایی دانش آموختگان به ترتیب اولویت (مهارتها و توانمندیها)

1.      توانایی شناخت مواد، وسایل و تجهیزات پزشکی و رعایت ایمنی کار در آزمایشگاههای تشخیص طبی و اتاق های عمل

2.      توانایی انجام کار با دستگاهها و تجهیزات و تشخیص صحت و شرایط کارکرد آنها

3.      توانایی سرویس و نگهداری پیشگویانه و پیشگیرانه وسایل و تجهیزات پزشکی

4.      توانایی نگهداشت تجهیزات و کالیبره کردن آنها

5.      توانایی گزارش نویسی فنی و مستندسازی عملکرد وسایل و تجهیزات

 ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو

-        احراز شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی

-        دارا بودن مدرک دیپلم در رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی (تحت عنوان دیپلم مرتبط)

-        دیپلم های غیرمرتبط با گذراندن دروس پیش دانشگاهی آورده شده در جدول زیر:

ردیف

تعداد واحد

1

ریاضی (پیش دانشگاهی)

2

فیزیک(پیش دانشگاهی)

3

شیمی (پیش دانشگاهی)

 طول دوره و شکل نظام:

مطابق با نظام آموزشهای علمی کاربردی، طول دوره های کاردانی ناپیوسته 2 تا 3 سال است که دروس عملی و نظری آن بصورت واحد ارائه می گردد بطوریکه هر واحد نظری معادل 16 ساعت درسی و هر واحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت درسی، هر واحد کارگاهی معادل 48 ساعت و هر واحد کارآموزی معادل 120 ساعت در طول نیمسال تحصیلی می باشد.  آزمایشگاهها و کارگاههای یک واحد را می توان به ترتیب 48 و 64 ساعت در نظر گرفت. طول هر ترم 16 هفته، معادل یک نیمسال می باشد.

 تعداد واحدهای درسی:

ردیف

جداول دروس

استانداردها

1

عمومی(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی)

11واحد

2

عمومی(مصوب مجلس شورای اسلامی)

1 واحد

3

عمومی(مصوب شورای برنامه ریزی درسی علمی کاربردی)

3 واحد

4

پایه

15-10 واحد

5

اصلی

25-18 واحد

6

تخصصی

28-22 واحد

7

اختیاری

4 واحد

8

جمع کل

72-67 واحد

  مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت توسعه
  • کد خبر : 9094
کلمات کلیدی